Selvitys: Hotellien varaussivustoihin ollaan tyytyväisiä - kunnes tulee epäselvyyksiä


Selvitys: Hotellien varaussivustoihin ollaan tyytyväisiä - kunnes tulee epäselvyyksiä

20.12.2017

Hotellien varaussivustojen käytettävyyttä on viimein selvitetty. Sivustojen käyttäjät ovat tyytyväisiä - niin kauan kun mitään ongelmia ei ole. Joka neljännellä näyttää kuitenkin olevan ongelmia sivustoilla. Epäselvissä tilanteissa suurin ongelma on siinä, kuka kantaa vastuun.

Kuluttajavirasto kysyi tuhannelta suomalaiselta aikuiselta netin käyttäjältä hotelleista ja varaussivustoista, kyselyyn vastanneista jokainen oli varannut hotellin varaussivuston kautta viimeisen vuoden aikana. Suurin osa oli palveluun tyytyväisiä, kolme neljästä koki palvelun hyväksi. Joka neljännellä oli kuitenkin ilmennyt ongelma, jonka hoitaminen hämmensi.

Ongelmia aiheutuu siitä, kun täytyy ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Jos esimerkiksi varauksessa, maksussa tai muussa on ilmennyt ongelmia tai tarvitaan lisätietoa. Asiakkaat eivät tiedä, mihin ottaa yhteyttä ja kuka kantaa vastuun. Varaus on nimittäin tehty varaussivuston kautta, jolloin asiakas ei tiedä, voiko olla suoraan yhteydessä hotelliin. Hyvitystilanteet on koettu epäselviksi: milloin hyvistystä haetaan varaussivustolta ja milloin hotellista.

Kuluttajat käyttivät hotellivertailussa yleensä useampaa kuin yhtä varaussivustoa. Suosituimpia sivustoja olivat Hotels.com ja Booking.com. Kotimaisia hotelleja varattiin usein myös suoraan hotellista.

Haastattelluista hotelleista puolestaan oltiin tyytyväisiä sivustojen kautta saatuun näkyvyyteen, mutta todettiin, ettei sivustojen kautta saatu liikenne vastannut täysin sen aiheuttamia kuluja. Suurin osa hotelleista tarjoaa omilla nettisivuillaan samoja hintoja kuin varaussivustoilla.


Takaisin
Varaahotelli.fi - Hotelli helposti netistä